Thursday, August 12, 2010

MENYAMPAH...


bismillahirrahmanirrahim..
assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh kpd umat islam
selamat sejahtera kpd non muslim...

hari kedua berpuasa:
tidak terjaga untuk sahur..
aduss RUGI!!...
bukan rugi sbb takut lapar...
rugi sebab xdpat mengambil berkat bersahur...
salah satu perkara yg membezakan
puasa orang Islam dgn puasa2 dalam agama lain...
em..kalo duk umh mesti tiap2 hari sahur... :(

******

menyampah....

salah satu sikap buruk yg saya ingin hindarkan dalam bulan mulia ini...
x kira la menyampah dgn
kawan2
pensyarah2
junior-junior
pakcik @ makcik prebet
pengunjung2 bazar ramadhan
nyamuk2
semut2

dan sape2 shaja...

sebab...dah beberapa hari saya fikir...
kalau kita menyampah kt orang lain....besar kemungkinan dalam sedar atau tidak
ramai lg org2 yg lain menyampah kt kita...

kita x puas hati ngan kawan2..
pastu kita rasa menyampah..tp, pernah x kita fikir balik...
dalam masa yg sama mungkin dia pun sebenarnya ada rase x puas hati
terhadap kita....tp, dia diam jew..
mulia nya kawan kita tu..

kita mnyampah kat kawan2 kita..
mula la tunjuk muncung panjang..cakap pun macam x nak ckp je..
tp, kawan kita.....
sabar je...dan dia dah faham memang kita mcam tu..
mulia nya kwan kita tu...

kita terguris dengan kata-kata kawan kita..
pastu kita pun x endahkan dia...layan macam x nak layan je
tp, kawan kita tu, dah bnyak kali tersinggung ngan kita
dia tenang je...
mulia nya kawan kita tu...

same la jugak..
saya rasa menyampah kt lecturer2 saya...
tp, bila saya dah fikir elok2...mane nak berkat ilmu kalo terus macam tu..
biarlah die mengajar mcm x pernah mengajar...
biarlah die membosan kan...
tp, nak atau tidak...
dia ttp akan mengajar saya..dgn ape cara sekali pun...
saya harus terima dgan hati terbuka...
walaupun agak tertekan....!

banyak asbab yg menyebabkan kita menyampah kt orang lain..
tu x penting...
yang pentingnya...bagaimana cara untuk kita
berhadapan dengan perasaan itu...
satu2 nye cara yg sedang saya praktikkan ialah dgn
mengucap...

ASTAGHFIRULLAHALA'ZIM YA ALLAH.....

ye...cuba sebut bnyak2 kali...
hati mesti rasa tenang punya.. :)


ok lah...setakat ni je untuk kali ni....
maaf andai kata2 saya ada mengundang rasa kurang enak dalam
hati anda...saya hanya meluah ape yg terbuku d hati... :)

selamat berbuka (lambat lg..hehe)

p/s: kawan2 tu mungkin terdiri drpd kawan2 sekeliling kita, kawan2 sekolah menenganh@rendah@matrik, kawan2 fesbuk, kwan2 ym etc......

~sekian~

1 comment:

rayyan wildan said...

sya menyampah dgn orang
dan sya buat diam..
tp hakikatnya saya sakit ati..
ignoring my own feeling =.="