Saturday, August 7, 2010

politic...yeah!


First time, when i heard the statement dat government had allowed graduate teachers on grades DG41 to DG48 can take part in active politics it does not take my concern at all..
i just dont bother it until yesterday i've read an article in news paper entitled

"DONT ALLOW THEM TO BE POLITICIANs

it was a teacher who did not agree with the decision made by our goverment that allowed teachers to take part in active politic..according to him, the move to allow graduate teacher to involve in politics is like addding poison to our education system and i do agree with him..
when i think it back...
the rule of teacher is to be a role model to a student...

seorang guru sptutnya mempersiapkan diri mereka dgn segala pengetahuan..ya..saya sgt bersetuju..namun, untuk melibatkan diri secara aktif dalam politik akan menyebabkan seorang guru akan lari dari fokus utamanya, iaitu sebagai seorang pendidik...
dgn secara langsung saya rasa...sekolah akn menjadi tempat di mana guru2 akan berpolitik..
boleh jadi juga akan berlakunya isu perkauman..
kenapa kita perlu tmbah kan lg garam kepada luka yg masih merah..
kenapa kita tidak sama2 berjuang untuk memperkasakan lg sistem pendidikan yg kini
berhadapan dgn pelbagai ancaman...
isu sekolah kebangsaan...isu bahasa pengantar...
isu pemansuhan upsr dan pmr
isu ppsmi yg sgt menyedihakan ...
dan bnyak lg isu yg tidak ada hujung pangkalnya...

tp...saya percaya..
ada rasionalnya kerajaan mengambil langkah tersebut....


i, actually do not have any interest in any politic agenda...but, when i'm thinking of going 21 next year i started to read some articles about politics...i realize, by right i should know at least a little information bout politics around me...
when that day my lecturer has asked us who is the ADUN in ur "kawasan"
(i dont know whether it is the correct term or not)
i really dont know it...really dont know...and i realize dat i am a poor citizen..

SOCIAL STUDIES does help me to know many things
dat i did not know before...
frankly speaking...i do salute my classmate especially faizun nisaq, mardhiyah maidin
hey guys...why did u know so many things????

and please dont answer me with dis answer...
"by reading babe"

urghhh...


~sekian~

p/s: adoi..next year da masuk 21....nk vote sape xtau ni..hehe

8 comments:

ibnubaba_04 said...

saudari tanya " kenapa kita tidak sama2 berjuang untuk memperkasakan lg sistem "

okey..apakah dasar yg perlu kita perjuangkan bersama dan kenapa kita tidak bersatu dalam memperkasakan tanah melayu??

sebelom kerajaan mengambil langkah rasional atas isu-isu semsasa..harus di ingatkan,semua parti akan bersaing atas 1 paksi yg sama iaitu mentadbir negara tapi adakah agenda setiap parti akan sama??

Asasnya,tunjang kepada politik sebenar ialah rakyat..rakyat mampu memilih pemimpin yg hebat bagi melahirkan sesebuah organisasi yg kukuh..

Jika tersalah langkah,sudah pastikan akan melahirkan pemimpin yg mengamalkan politik primitif..

renung dan kajikan..wahahaha

Anonymous said...

semua parti seolah2 menyokong keputusan kerajaan membenarkan guru2 grade dg41 higga dg48 aktif dalam politik...mksudnya jelas di sini..supaya sume parti boleh menggunakan guru sbgai medium untuk mepengaruhi rkyat..sbgaimana kita tahu guru ni org yg agak dkt dgn rkyt...

~wallahua'lam

Anonymous said...

ow..by da way..saudara ibnubaba..
sile guna term yg btol..
tanah melayu sbgai Malaysia..
anda agak primitif di situ...huhu

ibnubaba_04 said...

to animus 1 : kerja dan politik tidak boleh di campur adukkan..kelak orang lain yg jadi mangsa..sebetulnya,islam mengajar..politik dan agama yg tidak boleh di pisahkan..

to animus 2 : kenapa sy perlu guna Malaysia??sedangkan benda yg sy tuju ialah tanah melayu..myb anda tidak ingt sejarah tanah melayu bagaimana ia di pecahkan..so..sekali lagi sy ulang..sy tidak berhajat pada Malaysia tapi amat menitik berat tanah melayu..titik..

arifah zainal said...

waaa....ade org komen..hak3..
sile2 bg pndgn

thanks anonymous 1 & 2..

muing~ apo mu ni ing..tanah melayu tu semenanjung malaysia jah...loni sabah sarawak duk dale peto malaysia doh..xleh la nk sebut tanah melayu lagi...

Mardhiyah Maidin said...

arifah......please....don't say that...i know nothing about this world...in fact i don't give a damn about this world before i learn spcial studies....

guru berpolitik......setuju ke tak ek???hm.....Tunku Abdul Rahman pn seorang guru....and he did all the politic thing....he bring our country to Kemerdekaan....

but...rasenye aku xsokong kot....sbb dulu2 guru2 berpolitik untuk kemerdekaan negara kita...tp guru2 serta ahli politik sekarang berpolitik demi kepentingan diri sendiri....bukan 100% utk rakyat...

yang pembangkang maki2 kerajaan, yang kerajaan duk buruk2kan pembangkang....conclusion, both sides same je....niat tak menghalalkan cara....

so, just sokong parti yang bleh dtgkan kemajuan pada negara n sokong pemimpin islam sbb tu kewajipan...

ckgu men politik??well...xsokong 89%....sbb ade gak kbaikan guru berpolitik...tp bnyak buruk je la....

nak men ke tak, brgantung pd individu....kalo kerajaan benarkan pn kalo ckgu tu sndiri xnak men politik, ye xmen gak....tak g2 pah??hehehe...

fatin tasnim said...

haha..xreti eh nok komen pasal politik nie epah.. tp gak mantop2 hok komen ent3 nie..

p/s: abeslaaa kalo incik ibnubaba kecek pasal politik nie..hehe :P

ibnubaba_04 said...

hahaha..tolol2 la sek2 mu nih..ngaji perabih dlu gk..biar jdi ckgu dulu..phtu baru pk sal politik pah..

pah..gk,malaysia nge tanah melayu supo jah..ko malaysia ore pnggil tanah jepong??ahaha