Tuesday, June 26, 2012

Situasi dan Puisi


Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillahirabbil'alamiin. Hari ni makan nasi berlaukkan ikan keli kat cafe. Hehehe. Semalam berbuka dengan udang galah dan siput sedut. Ni lah akibatnya kalau memendam rasa. Bila dapat peluang, terus aku manfaatkan. Ada la lebih duit sikit, tu yang sedap makan besar. hehehe. Apa-apa pun, syukur kepada Pemberi rezeki.

Today's classes went too quickly but there was something told by Madam Faridah that touched my heart. It reminisced me to my secondary school  time. I was like wondering how, why, and when my talents have gone. I'm quite a good student at that moment. I loved to interrupt whenever my teachers said something,  with polite, of course. I loved to ask question and i even had no time to ask stupid questions like others loved to do. That was me at that time. I guess. And now. I am one of the quite passive students in the classroom. All  I know is to laugh when there are jokes. Entah apa nak jadi dengan aku pun aku tak tahu. 


Eh, sudah-sudah. Ini bukan luahan perasaan atau apa-apa sahaja yang berkaitan dengan perasaan. Ini cuma situasi.  Haahaha. Gelak-gelak. Tak kelakar pun.


Tadi ayah talipon cakap pasal kereta. T.T Aku sangat tak suka menyusahkan orang. Tambah-tambah lagi parents. Haduuuuu. Ni buat aku sedih la. Dalam 6 bulan ni macam-macam dah terjadi. Macam-macam tu sangat menguji aku. Sangat. Entah apa pun masalah sebenar aku, aku pun tak tahu apa puncanya. Anggap saja ini adalah ujian dari Allah yang harus aku tempuhi untuk meletakkan diriku ke darjat yang lebih tinggi dari kebiasaannya. Namun, apa yang menggangguku ialah persoalan-persoalan basic yang selalu digunakan oleh syaitan untuk melemahkan aku seperti berikut:

kenapalah aku yang kena hadapi semua ni?


kenapa aku? sebab Allah tahu apa yang aku mampu dan apa yang aku tidak mampu. Allah tidak akan menguji hambaNya lebih dari kemampuannya. Ingat tu! Jangan dikusutkan lagi kepala. Kembali kepada Allah. Ujian itu penghapus dosa dan mungkin penyebab untuk meningkatkan darjat kita di sisi Allah swt. Wallahua'lam.


Ya Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah Ya Allah.


Disebabkan Faizun Nisaq dah post puisi kat belog dia. Aku pun nak post jugak. Ini tulus dari hati aku Jun. Hahaha.


jadilah manusia yg tahu berterima kasih...
yg tahu menghargai..

~RINTIH HATI KU~


bila hariku ku dirundung malang
pantas sahaja lidah menyebut namaMu..
namun..
tika diriku beroleh kesenangan
kenapa lidah ku berat untuk membaca ayat-ayatMu..?

bila hidupku ditemani sepi..
senang saja diriku bersujud kepadaMu...memohon agar diberi kebahagiaan
namun,
tika kebahagiaan menjenguk sebentar...
aku lalai dalam keasyikan dunia ciptaan Mu

ternyata aku insan yang tidak tahu bersyukur.


epadzz;: takyah la nak drama sgt. orang lain punya problem is like hill. oh no. like mountain!

2 comments:

ZilZikri said...

SI HATI BATU
http://serambibahasa.blogspot.com/search?q=hati+batu

faizunnisaqsulman said...

bile Dia beri ujian, kite hadapi secare positif. sekirenye ia merupakan satu balasan, kite terime dengan rasional.