Tuesday, September 15, 2009

IT IS ALL ABOUT TOK AYAH


semalam, 14 september 2009..ye lah sume orang tau smalam 14 hb..sape2 yang xtau tu mmg xnk idup lama..hurmm..ckp pasal idup lama ni teringat plak kat tok ayah aku..tok ayah tu panggilan kpd datuk aku sbelah kakak kepada mak aku..untuk memudahkan bahasa,tok ayah tu bapa mertua kepada ayah aku..


semalam masa kt kelas aku macam biase je..tgh2 blaja tu aku ase nk tgok la sony ericson aku tu..mana la tau ad msg dari ehem2..aku pun bukak la beg..tgok2 ad 2 missed calls dari umah..kebetulan plak aku silent mode kan aku nye sony..so, i try to call back home..then, ad satu msg dari celcom masuk..ad missed calls by the number aku xknl sape..aku pun nk anta la msg kt no tu..sdg asyik aku taip msg, aku dgr anip pggl nama aku..nur arifah, urrmm..you have an EMERGENCY CALL from HEP..aku mmg ternganga la kan..xpernah pernah ag dalam idup aku dapt emergency call..dan dalam hati aku mmg aku dah jangka..ad something happened kt tok ayh ni...yeah..im rght..sampai kt HEP aku jumpe ngn staff kt situ..n then dia bgtau tok ayah aku dah meninggal pg tadi..aku pun mmg xrasa ape..tp, jauh di sudut ati aku agak terkilan sbb dah dekat 3 bulan aku xjumpa dia..last time ak jumpa tok ayah mase kak tie kawin..tu pun aku xckp sgt nga arwah..sgt2 terkilan..mase arwah kt hospital pun xpernah sekali datang melawat..n then aku pun isi la borang MENINGGALKAN INSTITUT KES KECEMASAN..masa aku isi borang tu ada sorang lecturer tegur aku..."saya tgok awak macam xsedih je dgr tok awak mati"...aku pun diam 1000000 bahasa...dalam hati aku.."gila ape lecturer ni..xkan la aku nk tunjuk aku sedih..xkan la aku nk meraung macam org gila dpn dia nk cakap aku sedih.."hurmm xtau la aku..

ayah dtg ambik aku sejam lepas tu..dan terus balik kampung, pasir mas...sampai je kt rumah arwah tok ayah..kitorang adik beradik terus cium arwah..sejuk...agak sedih masa tu..tapi tahan je..xkan nk nangis kot...then, kitorang ambk YAASIN dan bace berulang kali..semua kaum kerabat arwah datang..rumah agak sesak..tp, ape yang membuatkan aku gembira ialah..masa sibuk2 tu aku terjumpa kawan sekolah rendah aku..kema..oh God!!! xsgka dpt jumpa..rupa2nya dia kwn kpd sepupu aku..dan kami pun sembang2 sambil siap2 kan barang untuk bebuka dan untuk orang ngatik*...

lepas asar solat asar, jenazah arwah disembahyangkan di masjid..masjid ape entah aku xingt..tp, arwah dah pesan suh jenazahnya disembahyangkan disitu..sesudah itu..jenazah disemadikan dengan pernuh terib dan sempurna..inilah pengalaman aku yang pertama tgok jenazah dikebumikan..sebaik sahaja talkin dibacakan aku terasa sebak..TOK AYAH dah TAKDE!!!aku macam xpercaya! tp aku kene percaya...GENERASI tok ayah dah berakhir dgn kematian tok ayah...arwah merupakan anak sulong dari empat org adik beradik..tp, arwahlah org yang terakhir meniggal dunia...

aku berdoa agar roh arwah ditempatkan di kalangan org2 yang soleh...raya kali ni tanpa tok ayah..tabahkah kami??
AL FATIHAH untuk arwah tok ayah

ABD GHANI B DAUD
1928 - 2009


ngatik* = tahlil

No comments: