Thursday, December 2, 2010

hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih

kau tempat ku mengadu hati...memberi segala hidup..dunia dan seisinya milikmu
mencintaimu sejati~

penah dengar tak peribahasa melayu yang jadi tajuk entry aku kali ini?
tipu la kalau tak pernah dengar..lain la kalo korang ada masalah pendengaran...
ok, kalo xpernah dengar mesti pernah baca kat mane2 kan..
selalunya kt buku teks mase sekolah rendah dulu...
sejak dari kecil lagi kita diperdengarkan ngan peribahasa ni..
tapi, agak-agaknya lah kan...
korang tau tak maksud sebenar "hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih" ni?
cuba tnya diri sendiri...aku bagi 10 saat untuk rewind balik..

satu.dua.tiga.empat.lima.enam.tujuh.lapan.sembilan.sepuluh.

boleyh la kalo sape nak bg pandangan masing2 kt comment nnti ye..
tapi, aku nak share ape yang aku dapat dari peribahasa ni..
seringkali dulu mase sekolah...kalo wat karangan bahasa Melayu..
peribahasa ape aku tak letak dalam esei aku...semua letak..
sbb, nak suh esei jadi 3 4 pages... =.='
sekadar letak.....

semalam aku dah dapat satu penjelesan dari seorang teman..
ringkas.tp, padat..berjaya diterima oleh hati batu aku ni...
kata2 beliau ringkas sangat....


"kalau kita nak buat ape2, 
tak kira bnyak mana halangan datang menduga kita..
kita akan teruskan juga niat kita tu......
tapi, kalau kita memang tak nak buat sesuatu perkara
buat la macam mane pun....suruh la bagaimana pun..
paksa la banyak mane pun..
kita tak akn buat..."


so, aku try relate dengaan kehidupan  ni..
banyak yang kena...=.='
contoh:
seorang perempuan pernah terniat nak berubah
tp, bila difikirkan... banyak benda yang menghalang  dia
keadaan menghalang dia..
suasana menghalang dia..
penerimaan orang-orang sekeliling akan mengahalang dia..
banyak yang dia cuba fikirkan untuk mewujudkan halangan tersebut...
sebenarnya halangan itu datang dari dalam diri dia sendiri...
yang sebenar-benarnya dia yang masih
belum bersedia untuk berubah....
nampak tak....?

nak buat baik ni susah =.='
susah....susah sebab ape...?
sebab dia tidak lagi bertemu dengan keihlasan...
keikhlasan berbuat sesuatu kerana Dia....

p/s: dokan perempuan itu......
p/s/s: wakakakakaak...2 3 entry yang berilmiah...hak3

~SEKIAN~

10 comments:

Tulisan tangan said...

WAHH!!aku terase oh...bukan aku tanak buat lesen kete ag, tp aku xde kawan nk teman aku..x vogue ah...boleh?1? hahahaha..^^'

epadzz zainal said...

ok...itu lah..
alasan...xdop kawan...
hello..
aku pun berseorangey dale kelas
5 jam ari tuh,,,
what's the problem..
buleh jah idup...
ambik cpt2 lah kakak weyh!!
tuo seksok payoh
phtu ado anok pulok gak..
koho payoh la...

sekuk tawa said...

mu terbaek pah..muahhaa

rayyan wildan said...

suka en3 nih pah..huhu..
tba2 aku terasa..muahaha

Tulisan tangan said...

ngepek!

epadzz zainal said...

jijiE:
owh..meme aku BAIK...
hahaha..:p

epadzz zainal said...

nimmy:
haha..chopp..
xroyak ko sapo2..
entry ni bersifat umum..
muahaha..

epadzz zainal said...

k.tie:
jakit :p

Eyerin Aziz said...

btol.btol.aku stuju giler3x..hehe
lmbat nyo aku komen
baru dam nak blogwalking epah eh..haha

epadzz zainal said...

haha..
ado pengalamey ko gano?
haha...