Thursday, May 12, 2011

sifat hati korang.


 p/s: tajuk entri aku ni xde dalam silibus mane2 pun.....opppssss...


Dalam kehidupan kita yang macam memang sementara ni, banyak benda dalam kepala yang perlu kita fikirkan...bukan kita sorang....tapi, semua orang...jadi, janganlah kita menidakkan dan mempertikaikan urusan masing-masing...hidupkanlah hidup masing2 secara harmoni....


meh lah bace sikit entri aku yang berunsur tazkirah ni teman-teman...bukan selalu aku wat entri macam gini..tetapi sebagai makhluk tuhan paling seksi yang rasa terpanggil untuk berkongsi sedikit ilmu, aku postkan entri ni untuk kita semua..semoga kita tahu kita tergolong dalam golongan apekah...harap-harap bukan dari golongon orang-orang yang rugi...same2 lah kita hayati <--------bace dengan nada suare insaf.

source


SIFAT HATI

1. Benci nikmat pada orang lain dan suka supaya nikmat itu hilang daripada orang, sekalipun nikmat itu tidak akan berpindah ke tangannya. Cuma yang penting padanya ialah asalkan nikmat itu hilang daripada tangan orang terbabit.

aku buat contoh aku sendiri (kalau salah tolong betolkan..jangan dikeji)

maimunah(bukan name sebenar) dapat suami hensem giler, daud namenye...padahal dia langsung tak chantik pun...da la hitam, pastu muka jerawat batu lak...rogayah jeles gile ngan maimunah...siap kutuk depan2 lagi...cakap bukan-bukan pasal maimunah..guna ilmu pendamping la.. itu la.. ini la.. sampei si suami maimunah ni benci kat maimunah sebab terpengaruh ngan kata-kata rogayah lalu ceraikan maimunah then kawin ngan pompuan lain..."huh! puas hati aku..."kate rogayah...

2. Benci kerana tiada nikmat itu ditangannya, bukan benci yang ada pada tangan orang lain dan sukakan 
nikmat itu pada tangannya, bukan sukakan nimat itu hilang daripada tangan orang.

huuuu....kan best leh kawin ngan abang daud tu....kenape ler si abang daud pilih maimunah si jerawat batu tu...kalo abang daud kawin ngan aku mesti kitorang bahagia...anak kitorang mesti cantik2 macam itik...lalalala.....menciknye, kenapa abang daud tak kawin ngan aku.. >.<

3. Tidak suka jenis nikmat itu sendiri untuk dirinya tetapi suka nikmat yang seumpama nikmat terbabit.  Apabila gagal mendapatkan yang seumpamanya, timbul rasa suka kalau nikmat itu hilang daripada tangan orang yang memilikinya.  Dengan itu akan sama taraflah, iaitu sama-sama tidak memiliki nikmat terbabit, sebagaimana jika berjaya sama-sama memilikinya.

maimunah ade abang daud hensem die...da lah ensem pastu baik pulak..haissshhh...kang best kalo abang kasim pun macam tuh...hihihihi...dengar2 abang daud si munah tuh sakit terkene buatan orang...hehe...kesiaan munah....heerrmm..kawin baru sebulan...hehe..kesian munah....yes2..kesian munah...

4.  Suka kalau dia memiliki nikmat yang sama dengan nikmat yang dipunyai orang lain.  Sekiranya gagal mendapatkannya, dia tidak benci dengan nikmat yang dipunyai orang , sebaliknya suka sekiranya nikmat itu kekal dalam miliknya

semalam aku tengok abang daud si munah belikan tv plasma baru letak kat umah diorang...waahhh....sweet betol abang daud si munah tu...pape yang munah mintak mesti dia belikan...suke la laki macam tuh...awwww...!!! huh!! kalo nak harapkan abang kasim.eeeemmmmm...hareemmm....da la muka cam muka mintak penampar, ape yang aku nak tak pernah dikasi nye...emmmm...bestnye kalo abang kasim macam abang daud tuh...!



ngaaa~ jangan peduli sgt ngan contoh tak matang yang aku bagi tuh.....yang penting sekarang pikir....ade tak kite pernah merasakan seperti yang di atas...Ya Allah..pernah jugak aku....Astaghfirullahalazim....

semoga Allah mengampuni dosa di atas keterlanjuran aku selama ini...
Amiiiin~




2 comments:

JIJI YU said...

nyakit hati ni.takdok doh ubat laen nyo pah

norizzati mat suri said...

hehehe..thumbs up ustajah...