Saturday, June 23, 2012

MALAM


Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah,

Malam semakin tua, suasana pun semakin menyepi.

" Allah-lah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu beristirehat padanya; dan menjadikan siang terang benderang. Sesungguhnya Allah benar-benar mempunyai kurnia yang dilimpahkan atas manusia, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur."
 (surah Ghaffar [40] : 61)

Terbaca tafsir surah Ghaffar tadi menyedarkan aku betapa halus didikan ayah sehingga kini baru mula aku terperasan. Kami tidak pernah atau sangat jarang keluar rumah pada malam hari jika tiada urusan yang sangat penting. Dari kecil, sehingga sekarang. Shopping ke, makan malam kat kedai makan ke, pegi funfair ke. Ternyata, malam adalah waktu istirehat ayah bersama keluarga seusai pulang dari masjid.

So, hapuskanlah tabiat suka keluar malam korang kalau tiada hal yang penting, sebab Allah ciptakan malam untuk beristirehat. Especially untuk kaum hawa, baik kita hindari fitnah malam ini. Nak keluar makan pun cuba elakkan waktu malam tu. Beli siap-siap petang tu ke. Lagipun makan malam-malam tak elok. Nanti buncit. Hahaha. Nak lagi bagus, masak sendiri. :)

Ya, aku pun sedang berusaha.

untunglah sape2 yang bleh gagahkan dirinya bangun 1/3 malam. Allahuakbar!



epadzz: : standing still 

No comments: