Friday, January 7, 2011

takpe aku dah biasa dah!




macam biasa
aku  pakai elok2 untuk nak naik bas ptg semalam..
seb baik aku tak pakai baju kurung kerena kehujanan yg lebat..
aku pikir2 kalo pakai kain nih macam boleh 
mendatangkan sedikit kecelakaan kt aku
dengan ujan nye macam xnak berenti..
so, aku decide pakai t-shirt ngan sluar slack jer..
t-shirt aku punya la besar gedegang..tak caye tanya rumate aku
tudung pulak aku jatuhkan ke depan jer,,
amat la selekeh aku semalam...
dengan menggalas bag macam budak darjah satu..
aku pun berebut-rebut la naik bas..
(aku da beratur aceli, tp ade org masuk line aku..ape
lg aku pun tolak2 la orang di depan ku jugak..fair n square)
xpe aku dah biasa dah!

macam biase...aku mesti kene berdiri punye...
adoii..kalo bleh seat pun first thing first aku search mane2
makcik yang da tua2..bg diorang duduk..
siyes aku cakap, aku takleh tido lena kalo aku biarkan
makcik2 tua tuh berdiri aje...
(toing...toing..10 markah untuk aku sbb
mempraktikkan kempen "budi bahasa budaya kita")

okeh2..back to the point..
disebabkan driver bas itu nak mengisi penuh perut bas tersebut,
aku pun tertolak lah kebahagian paling belakang
di mana kt situ most of the passengers adelah jantan..
aku dah rimas dah..plus bau yg bercampor 1001 macam..
dah lali dah...no biggie mat salleh cakap..
cool jer aku menahan nafas rase macam nak mati..
takpe aku dah biase dah..
(sejak aku form1 lagi...sptotnye aku boleh anugrah
penumpang bas paling setia!)

mula-mula bas gerak..sume ok jer...
dah lame-lame tuh aku dah lenguh...kaki rasa dah cramp..
takpe aku dah biasa dah...
pastu rasa ngantok..sambil berdiri pun aku boleh tersengguk-sengguk
lantas aku diketawakan oleh budak2 sekolah yg dduk berhampiran
dgn aku yg sdg berdiri...cess, rasa nak sepak jer..
takpe aku dah biase dah!

tibe2..
treeeeeeeeetttttttt...
driver bas membrek secara mengejut sebab ade kambing lintas jalan
 nak terjatuh aku dibuatnya..
takpe aku dah biase dah!
tapi ade dah yang jatuh kt depan aku..
kesian...abis barang2 die..aku nak tolong kang
aku pulak yang jatuh...aku tengok aje la,,
budak2 sekolah tu gelak lagi kuat ===.===

bas pun sambung la gerak,,,
gerak..punya gerak laju2 macam siput..
aircond bas xjadi..panas pulak
budak2 sekolah tu dah tido..
tibe2 aku terdengar bunyi babi hutan a.k.a org tidur berdengkur..
ya ampun..gila tak senonoh la mamat tuh!!
takpe aku dah biase dah!!

dah nak sampai rumah aku..aku pun get ready lah
nak tekan loceng...nasib baik kat tempat
aku berdiri tu ade jer loceng...lega aku,,kalo tak aku terpaksa jalan
pergi ke depan berjalan terhuyung hayang mcam org mabuk..
takpe aku dah biase dah!
dah nampak penanda untuk tekan loceng 
(iaitu kedai jual ikan)
aku pun tekan loceng dengan jaya nya,,,
............................
...................
.......
..
.
waaaaaaa,,,,loceng rosak,,tak bunyik,,
rumah aku dah lepas weyh...
lantas ade sorang abang yang baik hati
menyedari bahawa aku dalam kesusahan+kesedihan+kesiaaaannn
beliau pun bertindak..

berenti..!!berenti...!!jerit dia ala2 tarzan gitu...
bas pun berenti,,
aku turun bas..
rumah aku dah jauh..
hujan pulak makiin lebat..
aku bukak payung
jalan sorang2...

TAKPE AKU DAH BIASE DAH!!




senyum..
senyum..
tak perlu kata apa-apa..



p/s: 100 markah untuk ayah aku sbb dari kecik ajar aku berdikari..
boleh sesangatnye dia nak dtg ambik aku....
however, i chose dis way!
and i love it...




7 comments:

Fatiha Hanim Zakaria, n 7604882 said...

pah syahdu aku bca en3 mg..
naik bas 44 ko???
xpow2..aku doakn mg blh hubby pilot..
naik flight jah pahni pah..
nop g mktab kb tuh,
hubby mg parking kat
lndasan epot pc..hahaha

..:akyn:.. said...

pah, syahdu gilo aq bace.. huhu.. rasa macam nak menitis air mate nie...keh3.. :)

cahaya kemuliaanku said...

gila sadis, pahhh.... teringt pngalaman aku naik bas zmn2 klate mulo. dah la tunggu tu lamo, bas penoh. bau pelik. wOOoo..

sob3

dadfitz said...

lamo xbaca blog mu..huhu
sedey giler pah..meme baguihh ahh mu..cekal..tabah..kental..ak gak lmbt ag nk jd gnie....baguss mu pah...ak doakn mu dpt pilot gak...mu pun doa la g2 kt ku neh..haha

Unknown said...

ahaha..ore pakt dok doa mu buleh pilot lako tu pah..staro mano..kat umoh aku ni ado asrama pok2 pilot..maghi la jengok

faizunnisaqsulman said...

pe nk wat naseb bdn.

yang arif said...

haahahaha...

xpe..aku dah biase dah!!!

:)