Wednesday, October 3, 2018

Tikam belakang merupakan satu tingkahlaku seorang sahabat bermuka-muka depan


Bismillahirrahmanirrahim..

Tikam belakang merupakan satu tingkahlaku seorang sahabat bermuka-muka depan sahabatnya yang lain. Sebagai contoh, depan kita segala-galanya baik, manis tetapi di belakang kita, dialah gunting dalam lipatan. Segala rahsia dan amanah yang kita kongsikan bersama dengannya, habis dijaja kepada orang lain dan yang lebih menakutkan apabila ianya melibatkan maruah kita. Perbuatan seperti ini tidak memberi manfaat malah lebih memburukkan keadaan kedua belah pihak dan juga masyarakat sekeliling yang telah mengetahui perkara sedemikian. Secara tidak langsung, pihak yang telah ditikam belakang itu tadi akan merasa ditindas, dianiayai dan dimalukan oleh sahabat sendiri. Tikam belakang biasanya terjadi apabila seseorang itu menyimpan perasaan iri hati terhadap orang lain, tidak berasa senang dengan apa yang mereka ada, cemburu dan dengki di atas kejayaan orang lain.

Dah lebih tiga kali aku baca definisi tikam belakang kat atas tu. Teruknya. Teruk gila! Tak sangka lah aku ni tikam belakang kawan sendiri. Berdosanya aku.

Bila masa pulak aku pernah p jaja rahsia kawan2 aku kat orang?
Kawan-kawan dia yang duk jaja cita dia kat aku ada laa.
Sakit woi hati aku bila kau cakap aku ni tikam belakang kau.
Rasa sia2 jer selama ni aku buat baik kat kau.
Back up kau bila orang duk cakap buruk2 pasal kau.
Memalukan diri sendiri pulak tu sampai ada orang cakap aku ada pape ke ngan kau sebb selalu back up kau.
Oh..kau tak tahu semua tu. Memang tak tahu.
Yang kau tahu sekarang ni aku ni tikam belakang kau.
Baiklah..
Aku terima dengan hati yang terbuka.
Berlapang dada aku terima tuduhan melulu kau yang tak fikir perasaan seorang kawan yang dari dulu duk jaga nama kau..
Hahaha.. ini aje yang aku dapat.
Betul laaa umi aku cakap.
Dengan kawan ni jangan baik2 sangat..
Nanti kena laa..
Kang dah kena...


Woi penat nangis satu hari suntuk lepas terima tuduhan tak berasas dari kau bahawasanya aku ni tikam belakang kau.
Apa entah yang aku perlu buat lagi nak jaga persahabatan ni.
Rasanya baik dari dulu lagi aku dah tak kawan dengan kau.
Entah tak tahu nak cakap apa.

Aku langsung tak sedih bila kau cakap aku tikam belakang kau.
Aku nangis sebab mengenangkan nasib aku ni haa.
Nasib aku dah kot.
Tak pernah orang nak hargai.
Macam bodoh jer kan selama ni aku buat baik.
Tetiba dapat tuduhan tikam belakang.
Waaaaaaaaaaa....bestnyaaa..
Aku ingatkan dalam drama TV3 jer ada benda2 ni suma
Rupanya kat real life pun hado.
Jadi kat aku plak tu..
Wat skrip hantar TV3 boleh dapat duit jugak aku..


Satu jer aku nak suh kau buat bila kau terbaca post ni.
Kau pergi lah tanya sapa2, dari mana diorang tahu rahsia2 kau.
Dari aku atau dari mulut2 kawan2 ko yang lain..
Try laaa.....!



epadzz : : kau buat orang yang tak pernah marah jadi marah...ni la jadah dia.

No comments: